perjantai 24. elokuuta 2012

Linnanneitoviikonloppu

Linnanneitoviikonloppu

Linnanneitoviikonloppu

Viime viikonlopun vietin kehräten hyvässä seurassa sangen merkillisessä linnassa metsän keskellä. Kierreportaita ylös alas juostessa tuli mieleen, että entisajan linnanneidoilla taisi olla aika hyvä kunto.

Linnanneitoviikonloppu

Kehräsin lomatauon jälkeen kaksi lettiä villaa langaksi, ensin Louhittaren Luolan eteläamerikkalaista villaa (150 gr, 410 m, kaksisäikeinen):

Handspun

Tästä ajattelin kutoa lahjahuivin eräälle sinisestä pitävälle perheystävälle, malli vain on vielä mietinnässä. Toinen lanka on ihan ensimmäisiä ostamiani villoja, Limegreenjellyn värjäämää merinokashmirsilkkiä (100 gr, 130 m, kaksisäikeinen):

Handspun

Pehmeää. Tästä on tulossa kauluri anopille (kyllä, anoppi on kiva).

Linnanneitoviikonloppu

Kiitokset kaikille linnanneidoille mukavasta viikonlopusta, ja erityiskiitos järjestelyistä, M!

tiistai 21. elokuuta 2012

Sormiharjoituksia 11

Rode kool

Punakaali kasvimaalla.

torstai 16. elokuuta 2012

Mitä tein kesälomalla

Blauw

Gingko

Hortensia

Syksyn ensimmäisen aineen klassikkoaihe ala-asteella! Meidän perhe lomaili perinteisesti Hollannin mummolassa. Mukavaa oli, vaikka sekä luonnoskirja että lanka loppuivatkin kesken loman loppupuolella.

Knuffelpaard

Juuri ennen matkaa sain valmiiksi tunikan, jota esittelen tässä kaksivuotiaan Evan kanssa. Eva on omasta mielestään syliin sopiva pikkuinen poni, ja on aina vilpittömän hämmästynyt, kun syliin ei mahdukaan kuin pää. Tunikan kangas on Ikasyristä, ompelin aiemmin Pienoismallille paidan samasta kuosista. Malli on napattu vanhasta mekosta vapaasti soveltaen, koska edelleen kärsin kaavakammosta.

Handspun Shetland triangle lace shawl

Handspun Shetland triangle lace shawl

Loman aikana kisailtiin niin Lontoon olympialaisissa kuin Ravelryn omissa kisoissakin. Osallistuin Shawl Sailing -sarjaan, ja kudoin itsekehrätystä langasta Shetland Triangle Lace Shawlin. Malli oli helppo ja mukava kudottava, eikä lankakaan hangoitellut vastaan. Annan itselleni erityismitalin pelottavan kaavion selättämisestä (kaavat ja kaaviot, hui!). Langan määrän arviointi tosin meni hiukkasen pieleen: tein kaksi ylimääräistä toistoa mallikertaan, ja niinhän siinä kävi, että reunasta jäi muutama kerros puuttumaan. Mutta ei haittaa, olen tyytyväinen lopputulokseen kerrosten määrästä riippumatta.

Meneer Vos

Piipahdin myös paikallisessa käsityökaupassa, ja mukaan tarttui muun muassa pala askarteluhuopaa, josta ompelin käsin pienen ketun (tuskissani langan ja luonnoskirjan puutteessa). Hauska pieni iltapuhde, näitä voisin tehdä enemmänkin. Ketun kaulaliina syntyi huivista sopivasti ylijääneestä parin metrin pätkästä. Herra Ketulla on lämmin sydän, ja toivottavasti hän tuo onnea uuteen kotiinsa.

Meneer Vos

Lomalla oli kivaa, mutta eipä tämä arkikaan hassumpaa ole. Ja ihan kohta on syksy, ihanaa!

maanantai 13. elokuuta 2012

perjantai 3. elokuuta 2012

Pipo

Käpylä speeltuin

...syntyi paidasta ylijääneestä kangaspalasta. Varsin tarpeellinen tämmöisenä vähälumisena kesänä.

torstai 26. heinäkuuta 2012

Harmaata, harmaata, harmaata

Cardigan

Ensimmäinen harmaa: Viime syksystä lähtien, joka kerta lähilankakaupassa vieraillessani sivelin kaihoisasti ihanan pehmeitä, mutta samalla rouheita Kathmandu Chunky -keriä. Kun niitä keväällä myytiin roimalla alennuksella, kadotin kaiken itsehillintäni ja kannoin kotiin kassillisen.

Cardigan

Halusin yksinkertaisen takin, joka toisi esille langan kauniin tekstuurin (josta tulee mieleen harmaavalas), joten turvauduin jälleen kerran hyväksi todettuun The Tailored Sweater -menetelmään. Tästä tuli kunnon kääriytymistakki. Tykkään!

Cardigan

Toinen harmaa: Takin alla on tavisteepaita, jonka ompelin itselleni. Kangas on Eurokankaasta, malli vanhasta puserosta. Tämmöisiä pitäisi ommella enemmänkin, vaatekaappi kaipaa kipeästi piristystä (ja harmaa se vasta onkin piristävä väri!).

Socks

Kolmas harmaa: Villasukat taannoin vaihtopaketista saadusta Mokkasukasta. Kivat ja tarpeelliset.


sunnuntai 22. heinäkuuta 2012

Maalissa

Tour de Fleece

Tour de Fleece (ja se toinenkin ympäriajo) päättyvät tänään, ja omalta kohdaltani voin sanoa, että ihan mukavasti meni. Kehräsin joka päivä ainakin vähän, ja sain kehrättyä suunnittelemani villat sekä lisäksi yhden bonusletin. Louhittaren luolan suomenlammassilkistä tuli yhteensä 990 m lankaa (tosin tuon ihan vaaleimman letin lähetin Annelin faksina pahaa-aavistamattomalle tuttavalle), ja bonusletti, taivaallisen pehmeä Pepperpantsin merino-silkki-kashmir (50/25/25) kehräytyi kuin itsestään (249 m/85 gr) kaksisäikeiseksi huivilangaksi. Säikeiden määrää ja kertaustyyliä pähkäilin vuosi sitten, nyt vihdoin sain kudottua mallitilkut. Kaksisäikeinen voitti, joten sitä kehrään vielä lisää. Kuitu on pehmeää kuin kissanpennun massu, aivan ihanaa kehrättävää, joten suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Handspun

Ensi viikolla alkavatkin sitten yhtä jalkaa Olympialaisten kanssa Ravellenic Games, joihin aion myös ottaa osaa. Kuitu-urheilijan kesä on kiireinen!